Haber Merkezi-Kur'an-ı Kerim'de Zekât verilecek kişiler ve yerler hakkında şu şekilde buyrulmaktadır:

“Zekâtlar, yalnızca Allah'ın kulları için bir farz olarak, yoksullar için, düşkünler için, zekât toplayan görevliler için, İslam'a yönlendirilecek kalpler için, kölelerin kurtuluşu için, borçlular için, Allah yolunda savaşanlar için ve yolda kalmış yolcular için ayrılmıştır. Allah, her şeyi bilir ve hikmet sahibidir.” (Tevbe, 60)

Bela ve Musibetlere Sabır Göstermenin Fazileti: İlahi Tesellinin Gücü Bela ve Musibetlere Sabır Göstermenin Fazileti: İlahi Tesellinin Gücü

ZEKÂT VERİLECEK KİŞİLER:

Buna göre, zekât verilecek kişiler şunlardır:

1. Fakirler: Nisap miktarından az malı olan, dini açıdan zengin sayılmayan kişiler.
2. Miskinler: Hiçbir mülkiyeti olmayan kişiler. Bu grup, fakirlerden daha muhtaç durumda olanlardır.
3. Borçlular: Borçlarının nisap miktarından fazla olan malı olmayan ve borçlarını ödeyemeyecek durumda olan kişiler.
4. Yolcular: Memleketlerinde malı olan ancak seyahat sırasında parasız kalan ve elinde bir şey bulunmayan kişiler. Bu kişilere, memleketlerine dönebilmeleri için zekât verilebilir. Eğer memleketlerine dönebilecek paraları varsa, bu tür kişilere zekât verilmez.
5. Allah yolunda olanlar: Mali imkansızlık nedeniyle savaşa katılamayanlar veya hac için yola çıkan ve parasız kalanlar ile işlerini bırakıp ilme yönelen kişiler.

Zekât verebileceğiniz kişilere ayrı ayrı veya yalnızca birine de zekât verilebilir.

ZEKÂT ÖNCELİKLİ OLARAK KİMLERE VERİLMELİDİR?
Fakirlere zekât verirken şu sırayı gözetmek daha faziletlidir:

1. Öncelikle, fakir olan akrabalar
2. Akraba çocukları
3. Amca, hala, dayı ve teyzeler
4. Bu kişilerin çocukları
5. Diğer yakın akrabalar
6. Komşular
7. Meslektaşlar
8. Zekât veren kişinin yaşadığı toplumun ihtiyaç sahipleri

Bir kimse, kendi yakınları ihtiyaç içindeyken onları terk edip başkalarına zekât verse, zekât borcunu ödemiş olur ancak bu durumda sevap elde edemez.

Zekât, malın bulunduğu yerdeki fakirlere verilmelidir; başka bir yere nakletmek mekruhtur. Ancak, başka bir yerdeki akrabalar veya ihtiyaç sahipleri varsa, nakletmek caiz olabilir. Zekât parasını günah işlemek veya israf etmek isteyen kişilere vermek doğru değildir.

Editör: Ömer Faruk